Voorbije maand genoot ik van het boek Groeten uit Transitië. Het boek geeft op een luchtige en toegankelijke manier tips om je leven stap voor stap groener te maken. Aangezien wij een tweetal jaar geleden aan dit traject begonnen, wilde ik dit boek al even lezen. Uiteindelijk kwam het er van (dankzij de bookchallenge) en mocht ik tot mijn grote vreugde ontdekken dat we al héél wat stappen in de goede richting gezet hebben. Veel kleine stappen die in zijn geheel een grote impact hebben. Hierbij een overzichtje van wat we allemaal verwezenlijkt hebben naar analogie van de puntjes in het boek.

Op je bord: 9/10

  • Bio groenten en fruit: check!
  • Lokale groenten en fruit: houden we zoveel mogelijk rekening mee, check!
  • Seizoensgroenten: houden we zoveel mogelijk rekening mee, check!
  • Groenten- en fruitpakket: check!
  • (Voedselteams / boerenmarkt / biokraam: neen, wij verkiezen het systeem van de groenten- en fruitpakketten.)
  • Wildplukken: als ik onderweg ben durf ik al eens iets plukken, check!
  • Minder/geen vlees en vis eten: check!
  • Minder kaas eten: kaas, mijn grote liefde…. werkpuntje!
  • Drogen, wecken, jam maken en andere energiezuinige manieren van voedsel bewaren: check!
  • Kraantjeswater i.p.v. flessenwater: check!
  • Bio- én fairtrade chocolade: check!

In je tuin: 4/8

  • Luchtzuiverende kamerplanten: we hebben er een aantal, maar er is werk aan de winkel!
  • (Geveltuin: niet van toepassing in ons huurhuis)
  • Tuin: we hebben zelf geen tuin, maar ik heb wel ecologisch gemoestuinierd bij mijn ouders vorig seizoen dus check!
  • Composteren: via wormenbak in ons appartement, check!
  • (Groendak: niet van toepassing in ons huurhuis)
  • Stadslandbouw: ik kweekte vorig seizoen tomaat, basilicum, peterselie, tatsoi… op de vensterbank, dus check!
  • Zelfoogstboerderij: staat op de wishlist, moet ik eens werk van maken!
  • Kiemgroentjes op de vensterbank: wil ik mee gaan experimenteren!
  • (Volkstuin: niet van toepassing aangezien ik een moestuin hield bij de ouders)
  • Permacultuur: een jaar lang over permacultuur geleerd dus check!
  • Guerilla gardening: wil ik graag mee experimenteren! To do!

Onderweg: 0/3

  • Autodelen: verder in te verdiepen want ik wil graag in de toekomst van mijn wagen af!
  • Fietsen: dit jaar staat de aankoop van een fiets op de planning want tot op heden heb ik er geen. Een schande, I know.
  • Geen vliegtuigreizen, opteren voor trein, boot of dicht-bij-huis-reizen: verre reizen zijn onze zwakke plek… werkpuntje!

Op je lijf: 4/4

In je huis: 5/8

  • (Ecologische bouwmaterialen: niet van toepassing in ons huurhuis)
  • Liever verbouwen dan bouwen: we wijn bezig met de aankoop van een bestaand huisje waar we een minimum aan verbouwingswerken willen doen, check!
  • Compact wonen: het huisje dat we willen kopen is 50m2, check!
  • (Cohousing: helaas niet voor ons. We hebben ons er ernstig in verdiept, maar de hoge kosten en beperkte mogelijkheid om mij af te zonderen (introvert) deden ons voor een andere woonoplossing kiezen.)
  • Meubels in ecomateriaal: onze meubels zijn van Ikea of tweedehandsjes. Werkpuntje!
  • Hernieuwbare energie: de tweede grote schande. Wij zitten bij een traditionele energieleverancier en waar we heen verhuizen kunnen we zelf geen energieleverancier kiezen. On the bright side: we willen regenwaterput, zonnepanelen en pelletkachel installeren om zo weinig mogelijk van die leveranciers afhankelijk te zijn.
  • Energie besparen: de verwarming staat hier maximaal op 18°C, we springen zuinig om met licht en water en het nieuwe huis is goed geïsoleerd, check!
  • Geen bespoten snijbloemen in huis: check!
  • Geen chemische poets- en wasproducten: check!
  • Composttoilet: neen. Als het aan mij lag komt er één, maar de wederhelft moet eerst overtuigd worden. Sowieso willen we het toilet spoelen met regenwater. Werk aan de winkel dus!

In de sacoche: 5/5

  • Consuminderen (tweedehands, diy, fairtrade, biologisch textiel): check!
  • Elektronica: we hebben elektronica in huis gereduceerd tot een minimum, waardoor we meer geld kunnen geven aan kwaliteitsproducten die lang meegaan, check!
  • Oliedieet: we kopen geen vershoudfolie, pakken een mok mee naar het werk, gebruiken geen wegwerpsponsjes of shampoo/douchegel in flacons… dus check!
  • Spaargeld: bij Triodos, check!
  • Complementaire munten: lid van de lokale Lets groep, check!

Dit brengt ons grand total op 27/38 of 71%. Goed bezig, maar er is ruimte voor beterschap. Gelukkig zijn we weer motivatie en groene ideeën rijker na het lezen van dit boek, dus kunnen we er weer in vliegen!

Hoe ver staan jullie op jullie groene pad?

(foto)

