Dat slaap belangrijk is weten we maar allemaal wel en toch maken de meeste onder ons er geen prioriteit van. Zelf (over)leefde ik ooit op 6u slaap per nacht, tot ik duizelingen kreeg en ik van de dokter te horen kreeg dat dit het gevolg was van een slaaptekort. Sindsdien tracht ik om 8u nachtrust te hebben, maar in de praktijk zijn het er amper 7.
De positieve effecten van voldoende slaap ken ik wel: ik voel me energieker, ik kan beter relativeren, ik ben optimistischer, ik ben minder ziek en genees sneller. Slaap is alleen maar positief, daarom deze maand een slaapuitdaging dus.
Nu heb ik mij wel voorbereid op deze challenge. De voorbije weken dook ik om 21u30 mijn bedje in om rond 5u45 op te staan. Zo zit er weer wat ritme in, want die was ver zoek. Afgelopen nacht heb ik voor het eerst sinds jaren geen alarm gezet, om te zien wanneer ik zou wakker worden en wat dus mijn ideaal aantal uren slaap is. Dat bleek 7u45min te zijn, maar bleef ik nog groggy liggen. Uiteindelijk was ik écht wakker na 8,5u. Mijn uitdaging wordt dus de volgende: elke nacht 9u in bed liggen, waarvan ik minstens 8u slaap, met max 30 minuten snoozen ’s morgens. Aangezien ik rond 5u30 opsta, wil dit zeggen dat ik ‘s avonds om 20u30 al onder de wol kruip. Dat is belachelijk vroeg, maar het zij zo. De enige uitzondering is donderdag wanneer ik les heb tot 22u, daar kan ik nu eenmaal niet onderuit. Ik ben benieuwd hoe ik mij zal voelen over een maand en wat voor impact dit zal hebben op mij.

Zij die onze televisie-loze uitdaging vorige maand verregaand vonden, verklaren ons nu helemaal gek. We willen deze maand namelijk zonder zetels leven. De inspiratie voor deze uitdaging vonden we bij Katy Bowman, experte in biomechanica, oftewel beweging van het menselijk lichaam. Dit boek van haar staat trouwens op mijn leeslijst. Haar levensstijl vind ik zo inspirerend, dat ik het zelf ook wil proberen. Mijn doel is om tegen het eind van de maand comfortabel in een hurkpositie te zitten gedurende lange tijd. Hurken is namelijk de meest natuurlijke rustvorm voor de mens. Zitten is het nieuwe roken en aangezien we niet roken willen we ook liever niet doodgaan aan onze luie zetel.
We schaften een yogamat aan, een zitkussen gevuld met boekweit en verder hebben we nog wat kussens in het rond liggen. Dat is voldoende om ons comfortabel op de grond te draperen. Intussen staan de zetels gestapeld in de eethoek. Dat is geen zicht, maar het is voor een goed doel.

En verder…

  • Februari zonder televisie is zo goed bevallen, dat het stijlvolle laken ook in maart over het toestel blijft hangen.
  • De Vijf Tibetanen zet ik ook verder. Intussen doe ik een reeks van 12×5.
  • Tot slot heb ik nog steeds als doel om dit jaar meer te lezen. Hoewel vorige maand een leesdomper was in vergelijking met de goede start in januari, ga ik er vanuit dat ik deze maand weer volop aan het lezen ga. In hurkpositie uiteraard.

(foto)

