Persoonlijk vind ik het niet evident om mentaal in balans te blijven in een wereld waar veel negatieve energie op ons afkomt. Al is de één hier natuurlijk gevoeliger aan dan de ander. Enkele jaren geleden leerde ik dat je je hersenen kan herprogrammeren om meer open te staan voor het positieve dat elke dag je pad kruist. Mijn interesse was gewekt. Sindsdien heb ik mij verdiept in verschillende technieken. Hierbij een overzicht wat voor mij werkt.

1/ Gemoedstoestand bijhouden
Dit is een kleine handeling met een grote impact. Elke avond geef ik een score hoe ik me die dag gevoeld heb. ++ is een geweldig optimistische dag, + is een positieve dag, 0 is neutraal, – is een dag met weinig positieve gedachten en — is een dag met negatieve gedachten. Wanneer ik me rot voel, denk ik dat ik nooit gelukkig geweest ben: op dat moment geloof ik oprecht dat ik me al mijn ganse leven slecht voel. Dat is natuurlijk niet zo, en wanneer ik mijn blaadje met gemoedstoestanden er bij neem, zie ik zwart op wit dat ik me een dag eerder “+” voelde. Dit is voor mij een goede manier om feit van fictie te onderscheiden en mezelf niet te verliezen in een negatieve spiraal.

2/ The Five Minute Journal
Ik heb verschillende dagboeken, planners en agenda’s geprobeerd, maar geen enkel heeft me zo kunnen bekoren als The Five Minute Journal. Het is exact zoals de naam zegt: een dagboek dat je dagelijks gedurende vijf minuten invult. Vlak na het opstaan beantwoord je drie vragen en voor het slapengaan nog twee. Deze vragen zijn geselecteerd op basis van wetenschappelijk onderzoek. In het boek krijg je 40 pagina’s uitleg over de achterliggende technieken, zodat je begrijpt waarom deze vragen zo belangrijk zijn. Ik gebruik het intussen zes maand en ben overtuigd dat het dankzij dit boek is dat ik het voorbije half jaar geen enkele – of — meer moest noteren!

3/ Meditatie
Meditatie is erg waardevol maar ook hard werk. Het lijkt alsof je zit te niksen, maar in werkelijkheid ben je je geest aan het trainen om te observeren in plaats van te reageren. Zelf volg ik mijn ademhaling en probeer ik me daar op te concentreren. Ik focus me op verschillende delen van het ademhalingsproces: de buik of borst die op en neer gaat, de flanken die uitzetten, de koude lucht die langs de neus binnenkomt, het middenrif dat op en neer beweegt, enz. Wanneer ik merk dat mijn gedachten afdwalen, tracht ik die gedachte los te laten en terug te keren naar mijn ademhaling. Doordat dit zo moeilijk is, viel ik al vaker van de boot, maar mijn streefdoel is steeds 5 à 10 minuten meditatie per dag.

4/ Spiegeloefening
Deze oefening gaat als volgt: gedurende 40 dagen ga je elke avond voor de spiegel staan, kijk je jezelf in de ogen terwijl je hardop vertelt wat voor goede zaken je die dag overkomen zijn. Alles kan, hoe klein ook, zolang het positief is: een mooie zonsopgang, fluitende vogeltjes, een meevaller… Als afsluiter zeg je hardop: “[je naam], ik zie je graag!”
Na 40 dagen hebben je hersenen nieuwe patronen ontwikkelt, waardoor je ontvankelijker wordt voor positieve signalen. Deze oefening herhaal je elke paar maanden, naarmate je dit nodig acht.

5/ Mildheid
Deze laatste is een manier van leven waarbij ik in alles wat ik zeg en denk mildheid breng. Zo tracht ik minder oordelend te zijn ten opzichte van anderen, maar evengoed tegenover mezelf. Ik probeer ook mildheid in mijn communicatie te stoppen, want ik verval snel in het gebruik van superlatieven. Woorden als slechtste, zwaarste, moeilijkste… probeer ik te vermijden, al denk ik niet dat ik daar momenteel in slaag. Maar ik ben er mij al van bewust, da’s een begin 🙂

Wat zijn jouw tips om in balans te blijven?

