Voordat we overgaan op de uitdaging van deze maand, eerst een overzicht hoe de uitdagingen van maart ons bevielen:

1/ De slaapuitdaging ging vlot: tegen 20u30 à 21u lag ik onder de wol. Meeste nachten haalde ik 8 à 8,5u slaap. Het doel was natuurlijk om mij energieker en fitter te voelen, maar ik ben helaas van een kale reis teruggekomen. Op 31 dagen tijd was er slechts één ochtend dat ik mij kiplekker voelde en spontaan uit bed sprong. Elke andere ochtend was ik groggy en had ik het gevoel dat ik onvoldoende geslapen had. Naar aanleiding van dit experiment vermoed ik dat ik wel voldoende uren slaap krijg, maar dat mijn slaapkwaliteit niet optimaal is. Zou poeziewoes die ’s nachts ons bed op- en af springt de boosdoener zijn? Of manlief met zijn snurktalent? Of ligt het aan ons bed dat aan vervanging toe is en te smal is?
We hebben intussen een kwalitatief bed op het oog, maar willen die pas laten leveren/monteren als we verhuizen. In het nieuwe huis zal poeziewoes ook niet meer in de slaapkamer komen. Manlief wel nog 🙂 Maar momenteel gaan we nog een aantal maand verder met de huidige situatie. Geeuw!

2/ Zonder zetels leven bevalt ons goed. Binnenkort stellen we gratis onze zetels ter beschikking. Bij interesse, neem contact op! Voorlopig gaan we verder zonder zetels, maar eens we verhuisd zijn schaffen we mogelijks een éénzit aan, want ik mis soms een knus hoekje om mij te nestelen met boek/kat/laptop op de schoot. Ik kan intussen langere tijd in hurkpositie zitten, maar ik vind het nog steeds niet de meest aangename pose…

3/ En verder:

  • We blijven leven zonder televisie. Het idee om ‘m te verkopen is ter sprake gekomen.
  • De Vijf Tibetanen doe ik (bijna) elke dag, intussen een reeks van 15×5. Het blijft een oefening in mild zijn voor mezelf, want ik merk dat ik gefrustreerd word dat het niet sneller vordert.
  • Mijn leesdoel laat ik momenteel varen. Sinds ik werk lijkt boeken lezen er niet meer van te komen. Wel lees ik dagelijks véél blogs en is er extra veel blogvoer aangezien velen enthousiast deelnemen aan de 40 dagen bloggen. Dus steek ik het daar maar op 🙂

Voor april houd ik het bij één uitdaging: plantaardig lunchen. Tot op vandaag bakken we ’s weekends twee volkorenbroden die ons de ganse week van lunch voorzien. 9 op 10 keer is dat een boterham met kaas. Maar daar wil van afstappen want 1) als ik brood eet krijg ik last van de beruchte namiddag-dip en 2) ik leerde dat de ecologische impact van kaas minstens even groot is als vlees – en laat dat net de reden zijn dat ik gestopt ben met vlees eten. Tijd voor een alternatief dus!
Ons plan is het volgende: ’s zondags koken we linzen en tarwe om door onze lunch te mengen als vleesvervanger. Daarnaast kopen we biologische groenten en fruit die we meenemen naar het werk en ter plaatse versnijden zodat alles lekker vers is. Enkel kropsla versnijden we vooraf, want ik vertik het om zakjes sla te kopen (1/niet zo smaakvol 2/niet zo gezond omdat bacteriën groeien op de snijkant van de sla 3/erg duur 4/plastic wegwerpverpakking) Daarnaast vullen we de lunch aan met gehakte noten, olijfolie, balsamico azijn, geroosterde sesamzaadjes en een lepel gemalen heermoes (aanrader om extra mineralen binnen te krijgen). Mmmm, ik begin al te watertanden!

(foto)

