Waarschuwing: indien je liever niet wil lezen over menstruatie, kan je beter nu stoppen, want exact daarover gaat dit artikel.

“De horror!”, dacht ik toen ik voor het eerst las over herbruikbare menstruatieproducten. Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht mij tijdens de mottigste week van de maand nog eens uitgebreid bezig te houden met die bloederige bedoening. Maar zoals dat vaak gaat, sleet die gruwel met tijd en na een poosje durfde ik er al eens iets over lezen. Nog een beetje later begon het zelfs logisch te klinken (minder afval, minder kosten en geen chemische troep in de buurt van je nederregionen). En wat later werd ik ronduit enthousiast en begon ik vollen bak informatie op te zoeken op het wereldwijde web.

Mijn grootste inspiratiebron moet wel deze jonge dame zijn. Ze heeft me enorm geholpen, al was het maar omwille van het feit dat ze de menstruatie zo bespreekbaar maakt. Het taboe over menstrueren werd in mijn hoofd stilaan kleiner, tot ik op het punt kwam dat ik het wou proberen. Ik begon met een set wasbare maandverbanden van EcoFemme en maakte zelf nog tien extra verbanden uit oude lakens. Die heb ik anderhalf jaar trouw gebruikt en was er erg tevreden mee. Maar intussen begon het te kriebelen om een menstruatiecup te proberen.

Een menstruatiecup is de duurzame variant voor een tampon. Het is een siliconen cup die je op een bepaalde manier inbrengt, zodat de cup zich vacuum zuigt. Op die manier wordt je bloed opgevangen en heb je geen lekkages. Afhankelijk van de grootte van je cup en de hoeveelheid bloedverlies leeg je de cup minimum 2 keer per dag.

Intussen gebruik ik de Diva Cup vijf maand en ik vind het erg jammer dat ik het nu pas ontdek. Wat een uitvinding! Nadat de krampen op dag één verdwijnen, zou ik haast vergeten dat ik mijn regels heb. Dit ding is echt ge-wel-dig. Ik zou het iedereen (of toch elke vrouw) aanraden! Een overzichtje van mijn bevindingen:

Voordelen:

  • Geen chemische troep in/onder je. Google er maar eens op los: je wil niet weten in wat voor viezigheid die wegwerpproducten gedrenkt zijn.
  • Minder kosten: de aanschaf van een cup is duurder (ik kocht de mijne hier), maar aangezien die 10 jaar meegaat komt dat op termijn goedkoper uit.
  • Minder afval: de natuur is je dankbaar! Bovendien heb je geen stinkende vuilnisemmer meer naast je toilet.
  • Aangezien ik mijn cup maar 2x per dag hoef te ledigen, hoef ik op het werk (of elders) niet te goochelen om mijn wegwerpproducten subtiel naar het toilet te smokkelen. Ik ledig mijn cup één maal ’s morgens en één maal ’s avonds. That’s it!
  • Je kan gewoon naar het toilet gaan met de cup in.
  • Je kan de cup kan ook ’s nachts gebruiken. Geen nachtelijke verrassingen meer dankzij kruipend maandverband.
  • Zwemmen kan naar ’t schijnt ook, al heb ik dit zelf nog niet getest.
  • Veel vrouwen getuigen dat hun menstruatie lichter of korter wordt bij gebruik van herbruikbare producten. Dit zou komen omdat je lichaam niet meer in contact komt met de schadelijke stoffen van wegwerpproducten. Zelf heb ik hier niet veel verschil in gemerkt.
  • Eens je de cup in hebt, zou je bijna vergeten dat je je regels hebt. Ik moet een aandenken leggen naast de lavabo zodat ik ’s avonds mijn cup niet vergeet te ledigen.
  • Een cup is ook minimalistisch: je hoeft je toiletkast niet meer te vullen met een voorraad aan wegwerp producten.
  • Minder stress: je valt nooit onverwacht zonder maandverband of tampons. Toch niet als je je cup in je handtas bewaart zoals ik doe 🙂

Nadelen:

  • Bij aanschaf is het moeilijk inschatten welke cup er bij je past. Je krijgt wel richtlijnen, maar ik twijfelde enorm. Ik ben 33, heb geen kind gebaard en doe mijn ganse leven ballet of yoga. Uiteindelijk koos ik voor B en dat bleek de juiste keuze!
  • Er is een leercurve aan verbonden. De eerste keren dat ik de cup in deed, zat hij niet goed omdat ik hem niet ver genoeg durfde inbrengen. Ik had namelijk schrik dat ik ‘m zou kwijtraken hoewel dit anatomisch gezien niet kan 🙂 Het duurde 3 maand vooraleer ik de cup volledig lekvrij kon inbrengen, maar blijkbaar zijn de meeste vrouwen hier sneller mee weg dan ikzelf.
  • Je moet je over het feit heen zetten dat je erg persoonlijk aan de slag gaat met je menstruatie. Voor mij was dit een grote stap, maar eens overwonnen besef je eigenlijk dat dit de meest natuurlijke zaak ooit is en niet iets wat we moeten verafschuwen.
  • Een cup vergt een beetje onderhoud. In principe was je ‘m elke keer je ‘m uithaalt met een speciale zeep (zelf doe ik dit niet, ik spoel enkel met heet water). Na je menstruatie kook je je cup 10 minuten zodat hij weer klaar is voor een volgend gebruik. Dan bewaar je ‘m in een zakje dat ademt.

Er zijn dus wel een aantal nadelen, maar de eerste drie nadelen overkom je gedurende de eerste paar maand. Enkel het onderhoud van de cup is een terugkerend fenomeen, maar ik vind dat niet opwegen tegen alle voordelen! Ik zie het zo: alle tijd die ik uitspaar met wegwerpproducten kopen, om de paar uur verversen, een stinkende vuilbak ledigen, de voorraad in mijn handtas aanvullen… komt op hetzelfde neer als de cup 2x per dag wassen en 1x per maand koken.

Mijn mottigste week van de maand ziet er sinds kort echt helemaal anders uit dan de voorbije 15 jaar. Mijn favoriete week zal het wellicht nooit worden, maar het is alvast een pak aangenamer geworden sinds ik mijn menstruatiecup heb. Een echte aanrader!

Heb jij ervaring met herbruikbare menstruatieproducten? Is het iets wat je overweegt, of is het een brug te ver voor jou?

