Enkele maanden geleden schreef ik nog over mijn nieuw werkavontuur. Intussen kan ik vol enthousiasme melden dat dat avontuur afgelopen is en dat ik terug een gelukkige huisvrouw ben! Ik sta er zelf versteld van hoe hard ik het gemist heb. Enkele jaren geleden had ik je niet geloofd had je mij gezegd dat ik huisvrouw zou zijn, maar eerlijk… het is gewoon mijn ding!

Het brengt geen geld in het laatje, maar dat wil niet zeggen dat ik stilzit. Integendeel! Ik heb het gevoel dat ik thuis veel meer gedaan krijg dan op een doorsnee kantoordag. Waar je op je werk logge procedures en regels moet volgen, gaat alles vlotter en efficiënter als je voor jezelf werkt. Nu gebruik ik het woord ‘werken’ en denken een aantal mensen allicht ‘huisvrouw zijn is toch geen werk, zeker niet als je kinderloos bent’. (Manlief achterwege gelaten.) Daarom vind ik ook dat het woord huisvrouw de lading niet dekt. Ik hou me met veel meer bezig dan louter het huishouden. Daarom ging ik op zoek naar een nieuw woord.

In het Engels hebben ze er een mooi woord voor: homesteader. Een homesteader is iemand die een klein tot groot stuk grond bezit in het stad of op het platteland en daar deels tot volledig zelfvoorzienend op leeft. Er worden groenten en fruit geteeld, een deel van de opbrengst wordt ingemaakt voor de winter, ze koken zoveel mogelijk zelf, vaak houden ze dieren als kippen en geiten en bouwen ze zelf creatieve constructies die ze nodig hebben in hun dagelijkse leven. Velen leven ook off grid. Dat wil zeggen dat ze niet aan het netwerk van nutsvoorzieningen hangen en dus zelf in water, verwarming en elektriciteit voorzien. Ze hebben een eenvoudig leven dat veel voldoening geeft, maar zeker geen luilekkerleventje. Daar waar een doorsnee mens zich soms afvraagt waarom ze uit bed moeten om weer een dag op kantoor te slijten, stellen homesteaders zichzelf die vraag niet aangezien er anders geen eten op hun bord ligt ’s avonds. Dit concept spreekt me al jarenlang aan en de generalist in mij kikkert op bij het idee van zo’n gevarieerd takenpakket!

Als je het woord homestead naar het Nederlands vertaalt, krijg je ‘hoeve, boerderij, boerenhofstede’. En nog steeds vind ik niet dat die woorden weergeven waar het mij om gaat. Aangezien ons nieuwe huisje en tuintje mini zijn, kan ik mezelf moeilijk boerin gaan noemen. Dus gingen we op zoek naar een nieuw woord dat de lading zou dekken van wat ik met mijn tijd en leven wil gaan doen. Garden Goddess was een leuke, maar geen Nederlands. TuinTovenares kwam in de buurt, maar mijn favoriet is toch TuinTrut. Lekker catchy, vind je niet?

Bij deze ben ik sinds kort dus TuinTrut en ik moet zeggen dat mijn leven als TuinTrut mij enorm bevalt! Nu nog verhuizen naar ons huisje waar ik ook daadwerkelijk in de tuin kan werken… Ooooh wat kijk ik er naar uit!

(foto)

