Het is hier de laatste tijd stilletjes. Tja, dat gebeurt nu eenmaal als een mens verhuist: alles vergt meer tijd en energie tot je je draai gevonden hebt. Zo ook boodschappen doen. We gingen een aantal weken gemakshalve naar de supermarkt. Zij het wel een biologische, maar het blijft een supermarkt: altijd wel ergens in je buurt, makkelijk bereikbaar en met een vertrouwd aanbod. Ideaal als nieuweling in een ongekende omgeving.

Maar mijn drang naar lokale, persoonlijke initiatieven bleef knagen. Dus heb ik me de voorbije weken gestort op mijn zoektocht naar kleinschalige organisaties. Dit kunnen (bio)boeren zijn, lokale marktjes of winkels. In mijn zoektocht ontdekte ik enkele handige websites om je op weg te helpen: Bio Mijn Natuur, Ecoplan en Mij pak je niet in.

Verder zijn er ook initiatieven die lokaal zijn maar waar je je op verschillende plaatsen kan aansluiten (of zelf oprichten als je zin hebt). Voedselteams is er zo een. Het idee achter Voedselteams is dat het een korte keten is: rechtstreeks van producent naar consument. Het team waarvan je deel uitmaakt draait dankzij vrijwilligers, het is de bedoeling dat wij op termijn ook een taak op ons nemen in ons Voedselteam, maar eerst kunnen we een tijdje wennen aan het systeem. Je bestelling wordt online doorgeven en de week erop wordt er geleverd in een afhaalpunt in je buurt. Het aanbod varieert afhankelijk van je team. Bij ons zijn er verse groenten, fruit, vlees, charcuterie, zoet broodbeleg, zuivel, geitenzuivel, brood, meel, granen, kruiden, vruchtensap… Erg uitgebreid dus! Niet alles is biologisch, maar het overgrote deel wel, en een groot deel is onverpakt – joepie! De leveranciers zijn stuk voor stuk lokaal met elk een uniek aanbod. Erg leuk om door te snuisteren! Intussen hebben we er enkele bestelling op zitten en we zijn enthousiast. Het systeem is makkelijk, het eten lekker. Bovendien kan je ook uitstappen maken met je team, zo gaan wij volgende week twee bioboeren bezoeken. Steeds leuk om de persoon te ontmoeten die je voeding met liefde groeit!

Een ander initiatief waar wij deel van uitmaken is Lets. Lets staat voor Local Exchange and Trading System oftewel een lokaal uitwisselingssysteem. Het is een ruilsysteem tussen mensen in je omgeving, maar meer nog vind ik het een toffe manier om gelijkgezinde mensen te ontmoeten. Daarnaast vind ik het leuk om via Lets aan bizarre zaken te komen die ik anders moeilijk kan vinden. Zo ben ik in iemands tuin vlierbloesems gaan plukken, heb ik oude weckpotten kunnen bemachtigen en hebben we een tuin ‘geleend’ om onze tent te testen. Ik ben appels en walnoten gaan rapen, heb bakken kersen, stekelbezen en jostabessen verwerkt tot heerlijke confituur en heb kruiden geplukt uit verschillende tuinen om te drogen voor mijn kruidentheetjes. In ruil bied je zelf natuurlijk ook iets aan. Zelf bied ik diensten aan als tuinieren, klussen in huis of grafisch ontwerp, soms ook materiële zaken die ik zelf niet meer wil. De aansluiting aan onze nieuwe Lets groep is nog bezig, maar ik kijk er naar uit om er in te vliegen. Ik kan zelfs zeggen dat ik het Letsen mis gedurende deze periode van transitie 🙂

Daarnaast heb ik nog een lokale zelfplukboerderij (CSA) ontdekt die probeert van de grond te raken. Aangezien we niet nabij een grote stad wonen hebben ze het wat moeilijker, maar hopelijk kunnen ook wij wat steun bieden door daar verse groentjes van het land te gaan plukken de komende tijd. Ook de maandelijkse lokale boerenmarkt gaan we onveilig maken. Een ideale plek om in contact te komen met lokale leveranciers, wie weet vinden we zo nog initiatieven waar we enthousiast van worden.

Verder ben ik te weten gekomen dat er in het centrum een natuurvoedingswinkel is. Ik ben er nog niet geraakt, maar dat zal er binnenkort van komen. Over het algemeen zijn dat plaatsen waar je warm onthaald wordt en kan rekenen op een persoonlijke begeleiding. Daarnaast vind je er minder gangbare producten zoals voedingssupplementen.

Welke lokale, persoonlijke initiatieven ken jij zoal?

(foto)

