Je leest en hoort veel wonderbaarlijke verhalen over hoe mensen hun depressie helen. Voor de een is yoga het antwoord, voor de ander meditatie, voor nog een ander is het veganist worden. Toen ik mij bewust werd van mijn depressie, ben ik op zoek gegaan naar wat ik kon doen om mezelf te genezen. Het aanbod is bombastisch, niet te overzien, het is… tja… om depressief van te worden. Daar zit je dan, volledig in de put, met honderden opties voor je neus. Begin maar.

Intussen ben ik drie jaar bezig met mijn zoektocht. Wat ik vooral geleerd heb -en ik spreek puur uit eigen ervaring- is dat er niet één mirakel is dat je van je depressie af helpt. Het is een combinatie van verschillende factoren, wat niet zo verwonderlijk is als je ziet wat voor complexe wezens wij zijn. Hieronder wil ik meegeven wat mij helpt om mezelf elke dag beter te voelen.

Boek: Zeg me dat ik oké ben. Over perfectionisme en bevestigingsdrang.
Dit boek was voor mij een eye-opener. Ik weet al lang dat ik perfectionistisch gedrag vertoon, maar dat het mij beïnvloedt in alles wat ik doe, daarvan stond ik versteld. Niet iedereen zal last hebben van perfectionisme, maar wel een hoop mensen die het niet verwachten. Het boek overloopt de symptomen en oorzaken van perfectionisme, om dan over te gaan op de werkwijze om jezelf te helen. Er zijn een heleboel perfectionisme coaches waar je terecht kan. Gemiddeld zijn er slechts een achttal sessies nodig om resultaat te bekomen. Zelf ben ik aan de slag gegaan met mijn perfectionisme, aan de hand van het volgende puntje.

Therapie
Persoonlijk vind ik therapie noodzakelijk voor herstel. Door je gedachten hardop uit te spreken, worden ze plots echt en tastbaar en kan je ermee aan de slag. Een therapeut dient voornamelijk als klankbord: hetgeen jij zegt herformuleren ze en dat kan een ongelooflijke openbaring zijn. Daarnaast stellen ze vragen om dieper op zaken in te gaan of om je te laten stilstaan bij iets. Vooraf vond ik het gegeven van een therapeut griezelig, maar eens je over die drempel heen bent is het ontzettend helend. Zelf ging ik naar een therapeut die neurolinguïstisch programmeren (NLP) deed en een gedragstherapeut. Ik had geen blijvend resultaat met gedragstherapie, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Na een tijdje vond ik deze online cursus in het Engels. In deze cursus leer je je eigen therapeut zijn. Dit in combinatie met het boek over perfectionisme zijn de katalysatoren geweest voor mijn herstel.

Zelfliefde
Een paar jaar geleden zou dit mij zweverig in de oren geklonken hebben. Maar hé, ik word ouder en wijzer en ik besef nu dat het tekort aan zelfliefde een groot probleem was. Dagboekschrijven, je zelfvertrouwen opkrikken, mediteren… Er zijn veel manieren om jezelf te leren kennen, je gedachten en emoties onder ogen te zien en op termijn jezelf te aanvaarden en lief te hebben. Daaruit vloeit voort dat je beter zorg draagt voor jezelf en grenzen leert stellen. Mijn zelfliefde uit zich in de vorm van: mezelf toelaten om te mediteren, mezelf toelaten om rustig een boek te lezen of mezelf een nekmassage geven. Ook aanvoelen wanneer ik moe word en naar bed gaan ongeacht hoe laat het is, zie ik als zelfliefde en zelfzorg.

Beweging
De ironie is dat je bij depressie weinig energie hebt en al helemaal niet om extra te bewegen. Nochtans is dit een grote factor. Als ik dans (ik raad The Wave van Gabrielle Roth aan) is het 100% zeker dat ik me nadien beter voel. Probleem is natuurlijk om jezelf zo ver te krijgen, maar als het lukt is dit dé manier om uit je hoofd, terug in je lichaam te komen.
Yoga is ook een grote. Ik volgde enkele jaren Relax Yoga, daarna deed ik een tijd deze dagelijkse yoga en sindsdien doe ik bijna elke dag de Vijf Tibetanen.
Als ik weinig energie heb probeer ik om wat te gaan wandelen.

Zonlicht en buitenlucht
Als je gaat wandelen of fietsen heb je de extra bonus dat je frisse lucht in de longen krijgt en je hoofd leeg waait. Daarnaast is zonlicht noodzakelijk om vitamine D aan te maken, wat je energiepijl ten goede komt. Vitamine D is ook goed voor de immuniteit, want ik merk dat ik tijdens een mentale dip zwakker ben en snel ziek word.

Chemie in ons lichaam
Hoe verder ik ging in mijn onderzoek, hoe vaker ik tegenkwam dat het ook een kwestie is van chemische stofjes in je lichaam. Dankzij de cursus voedingsleer, mijn opleiding tot herborist en mijn opgedane kennis over voedsel kweken is mij hier heel wat duidelijk geworden. Ik probeer het in mensentaal uit te leggen.
In ons lichaam gebeuren elke minuut duizenden chemische omzettingen. Daarvoor heeft je lichaam grondstoffen nodig. Via onze voeding zouden we alle nodig stoffen, vitaminen en mineralen moeten binnenkrijgen. Maar in onze maatschappij is het moeilijk om voldoende stoffen binnen te krijgen. Door onze monoculturen is de landbouwgrond grotendeels leeg geroofd, waardoor de gewassen minder mineralen uit de grond kunnen halen, en wij er onvoldoende binnen krijgen. Daarnaast zijn er veel producten op de markt die enkel inspelen op onze smaak en niet op welke voedingsstoffen we zouden moeten binnenkrijgen.
Waarom zijn die vitaminen en mineralen zo van belang? De omzettingen in ons lichaam worden in gang gezet door vitaminen en mineralen. Als we er tekort hebben gaat het lichaam deze stoffen zoeken in onze botten (met mogelijk zware gevolgen als botontkalking) maar gebeuren er ook gewoon minder omzettingen. Resultaat: je lichaam maakt geen stoffen aan die het nodig heeft om fit en gezond te zijn. Ook hormonen worden zo gemaakt. Ongezond eten kan dus gevolgen hebben voor je mentale gezondheid, je slaapritme, enz. Denk maar aan het gelukshormoon dopamine, aan seratonine (waarvan mensen met depressie een tekort hebben), aan het slaaphormoon melatonine, enz.
De oplossing? Tot vervelens toe: gezond eten. Voornamelijk groenten, fruit, noten en zoveel mogelijk biologisch (de biologische landbouw draagt betere zorg voor de bodem, waardoor je meer stoffen binnenkrijgt, maar idealiter kweek je zelf je groentjes en draag je goed zorg voor je bodem). Daarnaast kan je eventueel supplementen nemen, al ben ik hier zelf niet mee bezig. Ik probeer veel banaan te eten, een goede leverancier van tryptofaan wat nodig is om seratonine aan te maken. Ik drink ook om de paar dagen een glaasje rode druivensap waar resveratrol in zit, wat de mitochondriën in onze cellen stimuleert. Als onze mitochondriën niet goed functioneren (o.a. door te weinig buitenlucht en beweging) resulteert dit in moeheid, dus een extra boost kan geen kwaad.
Wat is zeker niet de oplossing? Geraffineerde suikers zijn je vijand. Koekjes, taart, cake, frisdranken, sauzen en bereide maaltijden waar verborgen suikers in zitten. Waarom is suiker zo’n boosdoener? Om te beginnen heeft het een verslavend effect: je voelt een snelle energiepiek die ook snel terugvalt, waardoor je moe en futloos wordt en terug suiker wilt eten. ’s Avonds zorgt die energiepiek er ook voor dat je minder goed slaapt, je kan dus best geen zoete dessert nemen na het avondmaal. Daarnaast heeft je lichaam opnieuw mineralen nodig om die suikers om te zetten. Aangezien er in cake of taart geen mineralen te vinden zijn, gaat je lichaam opnieuw elders op zoek waardoor je calciumtekort kan krijgen, magnesiumtekort, enz.
Waarom is fruit géén probleem? Omdat je samen met de fruitsuikers ook een boel andere nuttige stofjes binnenkrijgt. Je krijgt direct de vitaminen en mineralen binnen om de suikers te verwerken. Daarnaast zitten er ook vezels in, waardoor de suikerpiek veel geleidelijker aan gebeurt en je geen dip krijgt.

Slaap = heilig
Doorheen de jaren is mij duidelijk geworden dat slaap een grote factor is. Als ik een nacht onrustig of weinig slaap is de kans op depressieve gedachten veel groter. In onze maatschappij zitten we ’s avonds vaak gezellig voor de televisie, computer of smartphone, maar dit brengt ons lichaam in de war. Deze schermen stralen wit (blauw) licht. Onze ogen vangen deze stralen op en geven een signaal aan de hersenen dat het nog dag is, waardoor onze hersenen geen melatonine aanmaken. Resultaat: geen slaaphormoon = je wordt niet moe = geen impuls om tijdig te gaan slapen. Alle beeldschermen een uur voor het slapengaan uitzetten is dus een goed idee.
Voor de koffiedrinkers, een interessant weetje: cafeïne wordt over een tijdspanne van 5 uur gehalveerd in je lichaam. Dus dan is het nog steeds aanwezig in je lijf. Om die reden drink in enkel ’s morgens één tas koffie, zodat de cafeïne mijn nachtrust niet verstoort. Overdag drink ik geen cafeïne, uitzonderlijk wel wat groene thee (theïne heeft dezelfde uitwerking als cafeïne maar minder sterk).
Zoals gezegd kan suiker een boosdoener zijn voor je slaap, maar ook alcohol kan je nachtrust verstoren. Zelf dommel ik snel in na een glaasje, maar dan slaap ik erg onrustig en ben ik de ochtend erop een wrak. Om die reden heb ik ook alcohol uit mijn leven geband.

Wat heb ik nog niet geprobeerd?
Antidepressiva. Ik ken mensen die antidepressiva nemen en er heel wenselijke resultaten mee bekomen. Ik ken ook mensen die na elk doktersbezoek een zwaardere dosis krijgen voorgeschreven. Ik las verhalen over mensen die het gevoel hadden zichzelf niet meer te zijn na het nemen van antidepressiva. Ik hoorde dat antidepressiva uitzonderlijk ook een omgekeerd effect kan hebben (bij een klein percentage, maar met ernstige gevolgen). Ik leerde dat een lichaam na het nemen van antidepressiva tien jaar nodig heeft vooraleer het opnieuw reageert op kruidentherapie tegen depressie.
Los van andermans ervaringen, is antidepressiva voor mij geen oplossing, maar symptoombestrijding. Ik neem het niemand kwalijk dat ze kiezen voor het pilletje, ik snap het maar al te goed. Maar momenteel ben ik er nog niet aan toe. Ik hoop nog steeds om mezelf in de grond te kunnen helen, in plaats enkel de pijn te verzachten.

Dit is best een lang schrijfsel geworden. Eigenlijk kan ik het samenvatten als: alles is met elkaar verbonden. Ik geloof niet dat depressie geheeld kan worden door één iets te veranderen. Ik geloof ook niet dat depressie op korte termijn geheeld kan worden. Het is iets wat stilaan in je leven sluipt en je moet geduld hebben om het weer ongedaan te maken. Maar ik geloof nog steeds dat er beterschap mogelijk is, zelfs na al die jaren zoeken.

Heb jij nog tips om depressie te helen? Ik hoor ze graag.

(foto)

Advertenties