Op YouTube volg ik al jaren Tumi, een dokteres die volledig plantaardig eet. Raw vegan wordt dat ook genoemd: veganistische voeding dat nooit boven 40°C (lichaamstemperatuur) verwarmd wordt. Het idee is dat elke bewerking ten koste gaat van de kwaliteit doordat er nutriënten verloren gaan. Om die reden verkiezen raw vegans om hun voeding niet/amper te verhitten. Door Tumi is mijn interesse voor plantaardig eten enorm toegenomen. Zij is ten slotte geschoold als klassieke arts maar heeft zich omgeschoold tot holistische arts met aandacht voor voeding, beweging en een natuurlijke levensstijl. Met haar achtergrond kan ze gegronde beslissingen nemen wat ons lichaam nodig heeft, en zij kiest resoluut voor plantaardig.

Veganisme interesseert me al een tijdje, maar tot nu toe zette ik de stap niet omdat ik kaas en eieren te veel zou missen. En ik heb schrik om tekorten op te lopen. Toch ben ik er van overtuigd dat meer groenten en fruit eten niets dan voordelen heeft. Ook in mijn vegetarisch eetpatroon zou ik vaker rauwkost moeten integreren, zeker tijdens de wintermaanden. Aangezien we meestal lokale seizoensgroenten eten verval ik vaak in klassieke, warme gerechten. Zeker gedurende het kolen- en knollenseizoen in het voorjaar.

Daarom heb ik beslist om mezelf uit te dagen tot een maand lang rauw, plantaardig eten. Ik wil experimenteren wat verse voeding te bieden heeft, zonder smaak te willen toevoegen met kaas zoals ik nu vaak doe. Waarom augustus? Omdat dit een makkelijke maand is om smaakvolle, lokale groentjes te vinden. En geef toe, Rauwgustus bekt ook lekker 🙂

Nu heb ik mij toch een beetje voorbereid:

  1. Ik heb een aantal makkelijke, snelle recepten verzameld. Ik wil vooral experimenteren met flexibele recepten waarin ik verschillende groente- en fruitsoorten kan verwerken, zodat ik rauw kan eten ongeacht welke groentjes er in ons weekpakket zitten.
  2. Ik schafte een juliennesnijder aan, want ik wil al lang groentespaghetti maken. Blijkt dat dit ook gebruikt wordt voor slaatjes en wokgerechten. Een alternatief is plakjes maken met een dunschiller of kaasschaaf.
  3. Ik overweeg al langer om een food processor te kopen, maar aan de vooravond van veel rauwe papjes en sauzen maken lijkt me dit extra handig. Momenteel maak ik pesto, hummus en nice cream in de blender, maar makkelijk is dat niet. Tahin en notenpasta’s lukken al helemaal niet, waardoor ik die steeds in de winkel koop wat ik liever niet wil. De kans is dus groot dat die food processor er toch komt.
  4. Rauwe peulvruchten zijn giftig tenzij je ze kiemt. Dan smaken ze zoet en knapperig. Hoe je dat doet zie je hier. In de winter is dit een welkome aanvulling, maar ook verfrissend in de zomer. Ik meen dat je ook granen kan kiemen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
  5. Ik eet twee maaltijden per dag. Mijn brunch zal bestaan uit een paar stukken fruit en een handvol noten: lekker makkelijk. De enige maaltijd die ik dus zal klaarmaken is het avondmaal.

Heeft iemand zin om mee te doen? Ik kan wel wat aanmoediging en inspiratie gebruiken denk ik 🙂

(foto)

Advertenties